Saturday, January 14, 2012

Cinta adalah Cinta ~ Bab 2

Aina duduk di hadapan Encik Ridzuan yang asyik menatap komputernya. Kemudian beralih pada Aina di hadapannya. Tersenyum.
“Tahniah saya ucapkan. Aina memang berhak dapat sebegitu...” ucapnya dengan nada lembut.
“Terima kasih, Encik Ridzuan.” Itu sahaja yang dapat dikatakan.
“Okey, semua fail dan dokumen yang sulit saya akan serahkan kepada Aina kejap lagi, bersama beberapa CD untuk Aina buat reference di masa depan. Dalam seminggu ni saya akan serahkan dua task yang perlu Aina buat dan buat presentation pada board nanti. Seperti mana Aina lakukan sebelum-sebelum ini, jadi saya harap Aina tak ada masalah dalam hal tu, kan?”
“Ini yang buat saya lemah, Encik Ridzuan. Saya perempuan, yang lain semua lelaki. Encik Ridzuan fahamlan dengan Encik Adlan tu...” Aina tidak mahu mengulas lebih lanjut tentang CEO mereka.
Encik Ridzuan tersenyum. “Insya-Allah, masa nak present tu, GM baru dah masuk. He’s good, experienced in HR line. Hampir 15 tahun walaupun dia ada accounting background. Saya rasa dia lebih fleksibel,” jelas Encik Ridzuan cuba memberi keyakinan kepada Aina.
“Kita tak tahu lagi, Encik Ridzuan. Orangnya belum mula lagi. Mungkin fleksibel tempat lama, tetapi tempat ini pelik sikit,” getus Aina tidak senang Pengurus Besar yang baru dipuji walaupun belum tahu bagaimana gaya kerjanya.
“Insya-Allah, kalau ada masalah telefon saya...”
Aina hanya mengangguk dengan lemah. “Bila GM baru masuk...?”
Dia tidak sabar.
“Minggu depan dia akan datang, jadi bolehlah awak kenal dengan dia...” jelas Encik Ridzuan memandang anak buahnya. Dia yakin Aina dapat meneruskan apa yang akan ditinggalkan.
“Awak jangan lupa pulak, cubicle awak Syukri dah siapkan.”
“Saya selesa di situ.” Aina memuncung bibirnya di tempat yang tidak jauh daripada pandangannya dan Encik Ridzuan.
Assistant Manager, ada cubicle dia sendiri. Lagipun awak banyak buat confidential nanti...” jelas Encik Ridzuan lembut.
Lelaki itu seperti bapa kepada mereka, lembut tetapi tegas. Tidak pernah menengking walaupun perkara yang sama dilakukan.
Aina tersenyum dan mengangguk. “GM baru tu duduk di mana nanti?” soalnya.
“Buat sementara dia akan duduk di bilik ni, tunggu bilik di bawah siap,” balas Encik Ridzuan.
Alahai, dia akan duduk di hadapan Pengurus Besar baru. Hanya dinding cermin yang memisahkan mereka. Lecehnya, bisiknya sendiri. Aina menghela nafasnya sendiri.
“Jangan risau, Aina. Syed okey...” Dia berharap Aina dan Pengurus Besar itu kelak dapat bekerjasama. Bimbang juga kalau Aina tidak dapat menyesuaikan dirinya dengan Pengurus Besar baru itu nanti.
Aina mengangkat keningnya mendengar nama yang disebut oleh Encik Ridzuan tadi. Syed? Hmm, nama Pengurus Besarnya bermula dengan Syed atau Said, bisiknya sendiri. Malu nak bertanya, biarlah. Dia cuma berharap yang mereka boleh bekerjasama.
“Encik Ridzuan buat apa lepas ni?” soal Aina ingin tahu.
“Hmm, hujung bulan depan saya akan bawa emak saya pergi umrah. Lepas tu jalan-jalan ke Turki, Jordan, Dubai...” Senang mendengar soalan yang dirasakan ikhlas untuk dia menjawab.
Dalam ramai-ramai anak buahnya dia memandang menyenangi Aina. Entahlah, dirasakan begitu belas dia melihat seorang wanita yang baru berusia 22 tahun kematian suami dan ketika itu dia sedang mengandung dan bermacam-macam konflik yang dihadapi, terutama daripada pihak keluarga suaminya.
Biarpun Aina tidak pernah bercerita tetapi khabar itu menerjah juga ditelinganya. Kasihan dia melihat Aina, dia menyuruh Aina menyambung pelajaran. Aina akur dengan nasihatnya. Dan, disebabkan itu dia tidak mahu Aina mensia-siakan apa yang dipelajarinya. Mungkin ini juga rezeki berkat ketabahan dan kesabarannya.
“Encik Ridzuan tak mahu buka company ke? Kalau tak boleh saya kerja dengan Encik Ridzuan...”
Encik Ridzuan tergelak besar mendengar pengakuan Aina yang sudah mengalah awal-awal sebelum menjalankan tugasnya sebagai Penolong Pengurus.
“Saya tak larat, nak berehat. Kerja, kerja, amal ibadat saya entah ke mana. Umur pun dah hampir satu abad. Tak ada apa yang saya nak bawak mati pulak kalau asyik kerja aje...” Encik Ridzuan bersandar kemas memandang Aina.
Gadis itu manis. Kalau dia punya anak lelaki lagi memang sudah dipinangnya Aina. Dia hanya mempunyai seorang anak lelaki yang sudah berkahwin dan dua orang anak perempuan.
“Yalah, kalau ada company sendiri boleh adjust masa kita, kan...?” Aina seperti memujuk dan memberi cadangan kepada bosnya.
“Tak apalah, berilah pada orang muda pulak. Syed okey, saya kenal dia dah lama.”
Lelaki itu menyebut lagi nama lelaki yang mengelirukannya. Muda, tapi sudah lama mengenalinya. Mana satu ni? bisik Aina keliru dengan kata-kata Encik Ridzuan, tetapi dibiarkan.
  

No comments: