Tuesday, January 10, 2012

Cinta adalah Cinta ~ Prolog

Kenapa you takut sangat dengan I?” soal Syed Harith memandang ke wajah Aina. Dalam samar-samar cahaya daripada lampu di tepi pantai berhampiran Resort Malibest.
“Bila I takut?” soal Aina berdebar. Pada jarak kedudukan mereka hampir dua meter, dia memandang lelaki bermata hijau yang memandangnya.
“Ini, kita bercakap terpaksa menjerit pulak...” Syed Harith ketawa di hujung kata-katanya.
Aina diam. Memandang sekitar. Yang ada hanyalah kepekatan malam, walaupun di sana sini terdapat lampu-lampu yang menghiasi chalet, restoran dan resort-resort.
Syed Harith tersenyum, menghampiri Aina. Aina tertegak memandang Syed Harith dengan senyuman yang mendebarkan hatinya. Kenapa dengan lelaki ni? bisiknya sendiri.
“I nak kita serius, Mas” tingkahnya perlahan. Memandang ke wajah itu. Kalau disentuh wajah itu, pasti tangannya akan ditepis oleh Aina. Dan, mereka bukanlah mahram.
Inilah yang paling ditakuti. “I belum sedia lagi ke arah itu. I tak mahu cakap benda-benda macam ni. Kita balik aje. Lagipun tak elok, kita bukan sesiapa...” Aina mengingatkan lelaki itu. Serasanya Syed Harith lebih arif.
“Sebab bukan sesiapalah I nak jadikan you siapa di hati I...” Pandai sahaja dia memutar belit ayat Aina. Syed Harith tersenyum sendiri mengingatkan kata-katanya sebentar tadi.
Aina senyap. Memandang senyuman lelaki itu. Tenang senyuman lelaki itu membuatkan hatinya juga setenang air di kolam. Hisy!!! Dah merepek-repek pula yang difikirkan. Mengapa si mata hijau ini? Terasa lemas dan rimas.
Please, I tak layak untuk you...” Itu alasannya.
“Layak ataupun tidak bukan masalahnya, Mas. Hati...” Dia meletak tangannya di dadanya sendiri. Tepat merenung wanita di hadapannya. “Tanya hati you. I tahu you sudah mula rasai tanpa you sedari. Berilah I ruang dan diri you peluang menerima kehadiran seseorang,” rayu Syed Harith. Selama hidupnya, tidak pernah dia merayu sebegini.
I really, really love you...” Dia semakin menghampir.
Aina senyap, tidak tahu apa yang patut dikatakan. Degil betul lelaki ni, bisiknya sendiri. Atau dia sendiri yang degil? Tercengang dia mendengar bisikan hatinya. Diri sendiri yang degil, hmm...
“I tak mahu ungkit masa lalu you, Mas. It’s your right. Tetapi beri diri you peluang untuk mengecapi kegembiraan dan kebahagiaan. I mahu beri itu semua kepada you. I tak mahu berjanji tetapi insya-Allah, dengan izin Allah I akan jaga you, jaga Hadirah...” ungkapnya lembut.
Aina senyap, tunduk. Tidak tahu apa yang harus dikatakan. Bagaimana bentuk perasaannya sekarang? Dia sendiri tidak pasti. Memandang ke kakinya, kasut sudah dipenuhi pasir. Terasa rimas. Entah berapa kali dia cuba mengeluarkan pasir dari dalam kasutnya.
“I tak ada apa-apa...” Hanya itu yang terluah.
“Ada, hati you...”
“Hati I?” soal Aina mendongak memandang ke wajah Syed Harith.
“Hmm, Tuhan memberikan kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya.” Syed Harith cuba mengingatkan Aina pada bait-bait tulisan yang pernah diberikan kepada Aina.
Aina senyap. Dia masih menyimpan kad-kad pemberian Syed Harith mahupun Lutfi dan Encik Zulhilmy. Tetapi bait-bait nukilan Syed Harith begitu menyentuh hati dan perasaannya. Cantik dan begitu romantis sekali.
Love is not finding someone to live with, but finding someone you can’t live without, Mas. And I found you. I can’t live without you. Sebab itu I datang ke sini. I jadi sasau di sana tanpa you. You tak percaya tanya Wati. I rasa dia pun perasan sekarang walaupun dia tak tahu kita punya hubungan yang samar-samar...” Dia menentang mata Aina.
Itulah pertama kali dia melihat mata itu dari dekat. Cantik dengan alis yang lentik. Segala-galanya seperti terukir. Indah Hawa di hadapannya. Akukah Adamnya untukmu Hawa? soalnya sendiri.
Aina seperti tadi, senyap.
Say something, please.” Dia ingin memegang tangannya, tetapi dibatalkan niatnya. Sikap Aina yang begitu konsevertif itulah yang membuatkan dia terpikat. Begitu menjaga tingkah dan lakunya.
“I tak tahu nak cakap apa...” jelas Aina tunduk. Tak sanggup menentang mata hijau lelaki itu.
Syed Harith tersenyum. “Terimalah I...” Dia merayu lagi.
Aina mendongak dengan senyuman. Menghela nafasnya. “Nanti I fikirkan...”
“Maknanya I ada peluang ke?” soalnya.
“You fikir sendiri...” Dibiar fikiran Syed Harith kusut sedikit.
“Sekarang, jom kita balik. Nanti risau Encik Ridzuan dengan Aunty Kamariah,” ajaknya. Dia mula melangkah menentang pasir yang sudah memenuhi kasutnya.