Wednesday, January 11, 2012

Jangan pernah berubah bab 2




“SIAPA?” soal Hanisha sedikit kuat. Wajah emaknya menjadi pilihan untuk ditatap. Pagi-pagi emaknya sudah buka cerita karut marut.
“Fahrin!” jawab emaknya dengan suara yang agak kuat juga.  Tidak mahu sama sekali kalah dengan suara Hanisha. Tentang itu Hanisha maklum benar.
“Fahrin Ahmad?” soal Hanisha cepat. Tiba-tiba saja pelakon kacak seorang itu melintasi ruang matanya. Kenapa wajah lelaki tersebut yang muncul dia juga kurang pasti tetapi bukankah nama Fahrin itu  sudah sebati dengan pelakon terlebih kacak itu?  Jadi tak salah kalau Hanisha tumpang sekaki meminatinya.
“Perasannya….!”
Cepat saja kepala Hanisha kena tolak. Kemudian dia tersenyum sambil sendiri. Dah nak terbalik agaknya dunia ini kalau dengan tiba-tiba Fahrin Ahmad yang bertanyakan tentang dirinya. Jauh panggang dari api.
“Fahrin Bin Baharin,” beritahu emak Hanisha dengan suara yang masih kuat. Macamlah Hanisha itu tak ada telinga. Agaknya jiran sebelah rumah juga boleh terkejut, bila emaknya seperti melaungkan nama tersebut. Sedang anak emaknya seorang pun tiada yang bernama Fahrin. Apatah lagi Baharin. Anak emaknya dua orang saja. Itupun dua-dua perempuan.
Hmm…Fahrin bin Baharin rupanya. Sedap juga namanya. 
“Apa kerjanya?” soal Hanisha lagi. Sambil itu dia meneguk teh o yang sudah terhidang di atas meja.
“Lukis-lukis pelan bangunan,” beritahu emaknya.
Sesungguhnya Hanisha percaya dan sangat yakin, ayat itu emaknya tiru seratus peratus dari mulut emaknya si Fahrin. Kalau tidak mustahil jawapannya begitu tepat
“Arkitek?” soal Hanisha agak lambat.
“Entah!” jawab emak ringkas.
Maka betullah ‘lukis-lukis pelan bangunan tadi’, ayat tiru.
Hanisha tahu juga sejak  dulu lagi, pengetahuan emaknya tidaklah sebanyak mana, tapi kalau setakat untuk buat cerita Hanisha rasa lebih dari mencukupi. Dan kalau Hanisha ajak berborak topik berkenaan tentu saja sampai subuh esokpun emaknya tahan. Silap hari bulan emaknya boleh beritahu menara berkembar itu si Fahrin yang tukang lukis pelannya. Kebolehan emaknya mengarang cerita sangat luar biasa. Tiada tolok bandingannya. Kadang-kadang Hanisha sendiri sukar untuk percaya, emaknya itu sedang bercakap benar atau sedang jadi tukang karut. Pun apalah yang terdaya Hanisha lakukan kecuali mengiyakan saja semua cakap-cakap emaknya itu.
“Umur?” soal Hanisha sekadar untuk menunjuk minat. Hendak menyedapkan hati emaknya jugak.
“30! Nak ke tidak?”
Huh!
Soalan emaknya kali ini tidak ubah seperti soalan Mak Cik Munah yang berniaga kain pasang dari rumah ke rumah. Bertanya tetapi bunyinya memaksa.
“Tengoklah macam mana….” Hanisha putuskan begitu. Iyalah benda yang emak tanyakan itu bukanlah sebarang benda. Benda yang orang lain juga tidak berani buat main.
“Nak tengok apa lagi. Emak dah tengok budaknya. Baik, berbudi bahasa. Ada rupa.”
Hanisha pandang lagi wajah emaknya.
Tadi emaknya bertanya  nak ke tidak, sekarang dah lain bunyi cakap-cakap emaknya. Rasa Hanisha bukan lagi cakap Mak Cik Munah tetapi tak ubah seperti cakap orang Pakistan yang memaksa orang beli karpetnya.
Hanisha tidak menjawab. Dia fikir lebih baik  berdiam diri seketika. Kalau dia menjawab sepatah, bakal menyusul berpuluh patah perkataan lagi dari mulut emaknya. Tak hairan kalau mencecah ratusan. Emaknya  dalam bab ini memang ‘terror’.  
Baik orangnya konon! Pada emaknya semua orang baik. Orang Pakistan yang jual karpet itupun emaknya cakap baik. Baik sangat-sangat!
Ada rupa? Mamak yang tebar roti canai di restauran berhampiran kediaman mereka itupun emaknya cakap handsome gila. Macam Salman Khan kata emaknya. Tapi Hanisha rasa perempuan tak berapa nak betul juga fikir dua tiga kali kalau nak mengorat. Bukan niat Hanisha untuk menghina, hanya melihat dari sudut pandangan mata emaknya, ‘ada rupa’ yang emaknya sebut itu bagaimana keadaannya.  
“Mak bukannya apa. Kamu tu sudah 28 tahun. Nak tunggu bila lagi? Nak harap cari sendiri nampak gaya sampai ke tualah macam tu.”
Dalam Hanisha tidak menjawab, masih lagi emaknya bersuara. Sempat pula menyindir.
“Dah ada orang berkenan,  baik terima sajalah,” tambah emak Hanisha.
Dah ada orang berkenan? Yang berkenan tu sebenarnya siapa? Emaknya si Fahrin  atau si Fahrin sendiri. Kalau anak, pernahkah lelaki tersebut melihat diri Hanisha? Atau terintai Hanisha di mana-mana? Di situ emaknya sudah salah fakta. Jadi kalau yang mula juga emaknya  sudah salah bagaimana untuk dia percaya yang seterusnya.
“Sebenarnya siapa yang berkenan, emak Fahrin atau si Fahrin tu sendiri!” Hanisha soal juga dengan soalan yang sama bermain difikirannya. Hanisha kira  soalan pendek itu bakal membuatkan emaknya melenting panjang.
            “Kamu ni banyak betul cerita. Nak tunggu orang dari bulan pinang kamu baru kamu terima?” Emaknya bercekak pinggang pula disebelah Hanisha.
            Bukankah sudah Hanisha cakap, emaknya bakal melenting.
            “Ada ke orang tinggal di bulan, mak?” Saja Hanisha hendak  mencari pasal. Hendak membuatkan emaknya tambah melenting.
            Sekali lagi kepala Hanisha menjadi mangsa. Pagi-pagi sudah kena tolak.
            “Kamu ingat kamu tu cantik sangat Hani?”
            “Hani tahu Hani tak cantik, tapi kena tahu jugak orangnya jenis yang bagaimana. Jangan main terima saja. Ini soal kahwin. Bukan macam kita pilih ikan kat pasar. Boleh pilih sesuka hati!” Hanisha bukan mencari alasan tetapi menjawab sebenarnya. Setiap kata Hanisha tuturkan dengan lembut dan elok. Manalah tahu mampu mengampu hati emaknya. Tapi hati emak Hanisha bukan seperti hati emak orang lain. Bercakaplah selembut sutera sekalipun belum tentu dapat melembutkan hati emaknya. Lainlah kalau disogok dengan karpet baru atau langsir baru, berbunyi macam katakpun senyum emaknya pasti sampai ke telinga.
            “Mak tak kira. Kali ini Hani mesti terima. Kalau tidak mak tak mahu masuk campur lagi dalam urusan hidup Hani. Kalau terjadi apa-apa, jangan cari mak atau ayah!” Kedengaran seperti emaknya sedang merajuk tetapi sebenarnya emaknya sedang mengugut Hanisha. Emak Hanisha benar-benar sedang menguji kesabarannya sebagai anak kandungnya yang sudah tentu anak perempuannya. Darah daging sendiri yang tidak dipungut dari mana-mana tong sampah.
            “Kalau macam tu kata emak, suka hati emaklah…” Hanisha pula yang merajuk. Terus mencapai beg tangannya yang dia letak di meja makan. Tangan emaknya juga tidak Hanisha cium seperti selalunya sebelum dia keluar rumah.
Dia pergi begitu saja.
Biarlah.
Hanisha masih percaya dia masih lagi belum bergelar anak derhaka. Setakat berlawan cakap dan tunjuk keras kepala saja, anak siapa pula yang  tidak terkecuali. Sesekali hendak juga Hanisha tunjukkan rasa tidak puas hatinya.
            Ah! Setakat keras kepala saja. Esok-esok kepala ini jugak yang emaknya tolak-tolak.
Hanisha dah tak kisah. Dah tak hairan!

No comments: