Saturday, March 17, 2012

Cinta adalah Cinta ~ Bab 3


Sebaik memarkir kereta Kancilnya bersebelahan kereta Aida, dia keluar. Sudah dua hari kereta itu tidak bergerak dan sudah dua hari juga puterinya mengikut Asyhraf sekeluarga diiringi oleh Aida ke Hong Kong. Melihat pada basikal roda tiga kepunyaan Hadirah yang terletak di tepi porch tidak jauh dari tempatnya berdiri, dia terbayang Hadirah sedang mengayuh basikalnya dan bermain dengan arnab-arnab yang dipelihara oleh ayahnya.
Langkahnya perlahan menuju ke pintu rumah. Terasa begitu sunyi sekali tanpa Hadirah.
“Mas?” tegur Puan Hajar apabila dilihat Aina terpinga-pinga sendirian di tengah rumah. Kenapa dengan anaknya?
Dia menghampiri Aina memandangnya. “Kenapa?”
Aina menggeleng. “Rasa lain Dirah tak ada...” Dia tersenyum.
Puan Hajar tersenyum. Dia yang sentiasa berada di rumah begitu terasa. Ada kalanya tercari-cari sendiri dan baru teringat yang cucu itu sedang berseronok di Hong Kong. Tersenyum sendiri membayangkan wajah cucunya yang comel dengan pipi yang menggebu dan badan yang agak montel.
“Mas naik dulu, mak, nak solat.” Dia meminta diri untuk ke atas.
Disegerakan apa yang perlu didahulukan, kemudian barulah mandi dan mengenakan pakaian yang bersih. Mengenakan kembali telekungnya dan berbaring di katilnya semula sementara menanti masuk waktu maghrib. Dia cuba melelapkan matanya seketika. Tiba-tiba dalam khayalannya sepasang mata itu menerjah ruangan mimpinya. Terkejut, dia membuka matanya.
Astaghfirullah al’azim. Dia mengucap sambil meraup wajahnya. Mengapa mata itu yang bermain di mindanya kini?
Azan kedengaran di masjid berdekatan. Aina segera menutup tingkap dan segera bersolat maghrib.

Baru sahaja hendak melipat telekungnya, telefon bimbitnya berbunyi. Pantas dia menyeluk beg tangannya. Melihat ke skrin. Unknown Caller. Dibiarkan telefon bimbitnya berbunyi seketika. Kemudian suasana kembali sepi dan seketika kemudian telefon bimbitnya berbunyi lagi.
Dia mengangkat. Tersenyum.
“Assalammualaikum....” ucapnya lembut.
“Waalaikumussalam. Apa khabar?” soal Husnina di seberang sana.
“Alhamdulihllah... Nina apa kabar? Lama tak dengar berita.” Dia faham. Selepas bercerai dengan Lutfi Danish, adik iparnya itu membawa diri ke UK. Hampir dua tahun mereka bercerai, semasa umur Hadirah setahun lebih.
“Hmm, macam nilah. Nina kat rumah ayah ni...” jelas Husnina.
“Ya? Bila balik? Datanglah rumah.”
“Dua hari lepas. Nantilah... Dirah macam mana? Lama Nina tak tengok dia.” Rindu dia pada anak saudaranya itu.
“Dia ke Hong Kong, ikut Asyhraf dengan Kak Lina. Dee pun ikut sama...” jelas Aina. Tangannya kembali melipat telekung.
“Ya ke? Macam tu kita keluar? Esok Sabtu, tak kerja, kan?” cadangnya.
“Boleh juga...” Aina tidak berfikir panjang.
“Okey. Bagi Nina sejam. I fetch you lebih dan kurang satu jam ya...”
“Okey...” Aina benar-benar gembira.
Bila lagi dia hendak melayan dirinya sendiri? Bergegas dia menuju ke wardrobe. Baju apa yang hendak dipakainya? Baju kena bersesuaian dengan tudung. Hmm, pakai selendang aje. Apa susah? bisiknya dengan senyuman. Mujur dia teringat pada selendang yang dibeli oleh Hadi sebelum dia mengenakan tudung suatu ketika dahulu.
“Dah kahwin esok, semua ni jadi kepunyaan abang. Jadi abang nak Mas tutup rambut ni, lengan dan betis yang putih gebu ni. Pakai ikut keperluan seorang wanita Islam. Diri Mas hanya untuk abang bukan untuk tatapan lelaki lain...”
Itulah kata-kata yang pernah diungkapkan oleh Hadi dan dibawa sehingga kini dan dia selesa begitu. Bertudung dan mengenakan baju berlengan panjang, biarpun suaminya sudah tiada amanahnya tetap dijaga. Air mata begitu mudah tumpah bila mengenang masa-masa lalu bersama Hadi. Pantas dia mengenakan sehelai blaus berlengan panjang dan jean hitam yang agak longgar.
“Kan cantik kalau Mas pakai macam ni. Perempuan kalau dah cantik, bertutup macam ni pun tetap cantik...” Hadi meletak selendang hitam diatas kepala Aina dan dililit di tengkuk tunangnya.
Dan, selendang itulah yang dihadiahkan oleh Hadi untuknya. Dia kemudiannya membeli beberapa jenis selendang yang sama tetapi berlainan warna. Dengan bantuan Salina dia mula belajar mengenakan tudung dan selendang secara yang sepatutnya dipakai oleh seorang wanita Islam. Maklumlah, Hadi begitu cerewet sekali.
“Kalau bertudung hanya menutup rambut, leher terbukak, baik tak payah pakai tudung. Leher ini aurat, aurat wanita yang boleh menggiurkan mata lelaki...” Panjang syarahannya, mengalahkan pak ustaz bila melihat artis-artis wanita yang bertudung tetapi leher terbuka.
Betul juga. Kalau macam itu tujuannya, lebih baik tak payah bertudung. Dia membenarkan kata-kata Hadi. Dan, dua minggu selepas rakyat Malaysia menyambut Aidilfitri, dia dan Hadi selamat diijabkabulkan.
           
Telefon bimbit berbunyi sekali lagi. Khayalannya dicantas.
Dia menatap skrin telefon bimbitnya. Unknown Caller. Siapa ni? soalnya. Kalau sekali dua mungkin salah nombor, kalau dah berkali-kali menelefonnya, itu yang menakutkannya. Dibiar telefon itu berbunyi sehingga berhenti.
Dia melangkah turun setelah bersiap seadanya. Langkahnya sekali lagi terhenti apabila telefon bimbitnya berbunyi.
“Dah sampai ada kat depan ni.” Suara Husnina di sebelah sana.
“Lima minit.” balasnya dan bergegas menuju ke bilik makan.
Kedua orang tuanya sedang menjamu selera di situ. Terkejut melihatnya berpakaian sebegitu di waktu begitu.
“Mas ada janji dengan Nina, dia baru balik dua hari lepas,” jelas Aina memandang kedua orang tuanya silih berganti.
“Yalah, jangan lewat sangat balik tu.” Encik Ayub mengangguk. Walaupun anak itu boleh membuat keputusannya sendiri, tetapi tanggungjawab itu kembali tergalas di bahunya setelah pemergian Hadi.
“Terima kasih, ayah. Pergi dulu, ibu, ayah.” Aina segera berlari keluar. Seperti anak-anak gadis hendak mendapatkan kekasihnya yang menunggu di luar.
Puan Hajar bangun mengiringi Aina. Biarpun dirasakan Aina sudah dewasa dan boleh menjaga dirinya, tetapi dia tetap bimbang. Kelihatan sebuah kereta Mercedes hitam di hadapan pintu pagar. Aina hilang ke dalamnya.
“Ke mana ni?” soal Aina sambil menarik tali pinggang keledar di sisi.
“Saloma Bistro. Ayah tunggu kita kat sana,” jelas Husnina sekilas memandang Aina di sebelahnya.
Kakak iparnya nampak ringkas sekali tetapi tetap ayu. Mungkin itu yang membuat arwah abangnya begitu menggilainya. Sayang, umur Hadi tidak panjang untuk bersama wanita jelita ini. Mungkin ini bahagian Aina, walaupun cantik, dugaan dan rintangan begitu hebat sekali. Tiada sesiapakah yang mengintai wanita ini? Pasti ada.
Sebelum bertunang dengan Hadi pun sudah ada yang mengintainya. Tetapi disebabkan cinta mereka begitu kuat, termetri juga ikatan suci itu. Siapalah dia untuk mempertikaikan semua ketentuan yang Maha Esa, hanya Dia yang tahu apakah makna di sebaliknya.

1 comment:

ani man said...

Bila nak ada sambungannya....best3....novelnya dah kluo ke versi cetak ke?